IKOS

FÄRDIGHETSLISTA

Att sluta skada sig själv kan vara svårt. Därför har Föreningen SHEDO tagit fram en färdighetslista, inspirerad av färdighetsträningen i dialektisk beteendeterapi (DBT). Färdighetslistan kan vara en hjälp för den som vill sluta skada sig själv.

Listan innehåller färdigheter för att stå ut när det är svårt, färdigheter för att få utlopp på starka känslor och färdigheter för att tvinga bort negativa känslor.

Listan finns publicerad i helhet här på föreningen SHEDOs hemsida, men går även att beställa i tryckt format direkt från föreningen SHEDO.

Exempel på färdigheter

Färdigheter för att stå ut:
  • Rabbla alfabetet baklänges
  • Räkna multiplikationstabeller
  • Fokusera på din andning. Följ långsamt varje andetag, ut och in.
Färdigheter för att få utlopp för starka känslor:
  • Slå på en boxboll eller en stor kudde
  • Sätt på hög musik, släpp loss allt och dansa utan att bry dig om hur du ser ut
  • Skriv ett brev till någon som gjort dig arg/ledsen/besviken och uttryck alla dina känslor, även om du sedan inte skickar brevet
Färdigheter för att tvinga bort negativa känslor
  • Gör tvärtom emot din känsla: när du vill göra dig själv illa, tag i stället hand om dig själv. Koka te, ta ett bad, lyssna på lugn musik
  • Trösta dig själv, tillåt dig att gråta, vara ledsen och känna dig liten
  • Titta dig själv i spegeln och räkna upp minst tio saker med dig själv som du tycker om och fokusera på dem.